Egyéb,  Tech

Milyen irányba tart a közösségi média?

Jay Springett, egy technológiai stratéga és podcast házigazda, a Butterflies AI közösségi média alkalmazás iránti kíváncsisága miatt csatlakozott, és végül több mint hat hónapig maradt. A Butterflies ötlete az, hogy lehetővé tegye az emberi és mesterséges intelligencia által létrehozott karakterek közötti interakciót. Springett online személyisége idővel fejlődött, egyre több mesterséges karakterrel lépett kapcsolatba, sőt még saját Beanie Babies (puha játékfigurák) gyűjteményt is indított. Azt mondta, hogy úgy érezte, mintha az AIk saját szappanoperáikat írják egy szimuláción belül. „Nem úgy léptem kapcsolatba a Butterflies-szal, mint más platformokkal. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mint aktív résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy továbbra is nézzem” – mondta a BBC-nek.

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak terjeszkedni, miközben a felhasználók elégedetlensége nő a nagy közösségi média óriásokkal szemben. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. De nem csak az X szenved, a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Centre jelentése szerint a tizenévesek harmada használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány még háromnegyed volt.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely növekvő népszerűségnek örvend. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A Bluesky sikere azonban nemcsak a jó időzítésnek köszönhető, hanem nagyrészt a szokatlan architektúrájának is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, de magas fokú testreszabhatósággal is rendelkezik. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljes ellenőrzést gyakorolnak a tartalom és az identitások felett, a Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú posztokat ajánl nekik az algoritmus, hála a Bluesky és a közösség által kínált számos lehetőségnek. Ha nem tetszik a Bluesky szélesebb diskurzus, akkor a „barátok körében népszerű” hírcsatornára ugrálva láthatjuk, hogy az általunk követett emberek miről beszélnek.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben mondható, mint megvalósítható. A Free Our Feeds nevű, hírességek által támogatott alapítvány reméli, hogy ezt a célt elérheti. Az alapítvány mögött olyan neves személyiségek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és a következő három évben 30 millió dollárt (kb. 23 millió fontot) terveznek összegyűjteni egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol, a Bluesky decentralizált hálózata működtet.

Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc kurátorának egyike azt mondja: „A Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők a fő üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, fennáll a kockázat, hogy az nem a közérdek szolgálatában működik.” Azonban a legnagyobb aggodalom az újonnan megjelenő platformok számára a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője elmagyarázza, hogy ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

Az olyan nonprofit szervezetek, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az elnöke, olyan stratégiát dolgoztak ki, amely segíthet nekik áthidalni Metcalfe törvényének kihívásait. Ahelyett, hogy a felhasználók a kedvenc közösségi média szolgáltatásaik között ugrálnának, a Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely képes tartalmat kínálni az összes közösségi média szolgáltatásból. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégek által, amelyek szintén ezt a protokollt használják – mint például a Mastodon. Ezenfajta interoperabilitás révén Prodromou reményei szerint a Social Web Foundation olyan értéket kínálhat, mint a nagy, monolitikus platformok. A helyzet azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt; például a Bluesky az AT Protokollt használja. De vannak megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik olyan módszereken, amelyek lehetővé teszik a különböző technológiát használó oldalak aggregálását.

„A múlt évtizedekből tanultuk, hogy a világnak a legkevésbé szüksége van egy mindenki számára megfelelő megoldásra nyolcmilliárd ember számára” – mondja Berjon. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább maguknak akarnak helyet biztosítani, mintsem hogy helyettesítsék a már meglévő szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy külön iparág alakult ki, amely új, egyedi közösségi alkalmazásokat kínál. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem azt szeretné, hogy online szocializáljunk, hanem azt, hogy értesítést kapjunk, amikor egy városban vagy eseményen találkozunk valakivel, akit ismerünk, és bátorít minket, hogy gyakrabban találkozzunk személyesen. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen hol vannak, vagy hogy mit csinálnak a környéken” – mondja a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot eredményeznek, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely különböző platformok, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmát vonja be. „A végén valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, ahogy azt korábban ismert

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük