
Amerika és Nagy-Britannia megállapodott a Trump által kivetett vámok csökkentéséről autókra és fémekre
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság között egy új megállapodás jött létre, amely enyhíti a brit autók importadóit és lehetővé teszi bizonyos mennyiségű acél és alumínium vámmentes behozatalát az Egyesült Államokba. Ez az új megállapodás jelentős megkönnyebbülést nyújt a brit ipar számára, hiszen az új tarifák bevezetése óta, Donald Trump elnök hivatalba lépése óta, sokak számára kedvezőtlen helyzetet teremtett. Az új megállapodás azonban nem érinti a legtöbb brit termék esetében érvényes 10%-os vámot, amely továbbra is érvényben marad. Elemzők szerint, bár a két ország vezetői fontosnak tartják a megállapodást, nem látszik, hogy ez valóban jelentősen megváltoztatná a kereskedelmi feltételeket az országok között, hiszen a változások előtt is hasonló helyzet állt fenn.
A megállapodás részleteit a két kormány viszonylag szűkszavúan ismertette, és hivatalos aláírás sem történt. Sir Keir Starmer, a Munkáspárt vezetője a Jaguar Land Rover gyárában beszélt a megállapodásról, amelyet „fantasztikus platformnak” nevezett. Starmer hangsúlyozta, hogy ez a történelmi megállapodás számos brit munkahelyet véd meg a kulcsfontosságú iparágakban, beleértve az autógyártást és az acélipart. Az Egyesült Államokban Trump elnök szintén dicsérte a megállapodást, és védekezett a kritikák ellen, miszerint eltúlozza annak jelentőségét. „Ez egy maximális megállapodás, amelyet tovább fogunk bővíteni” – mondta Trump.
A megállapodás keretében az Egyesült Államok beleegyezett, hogy csökkenti az autók importadóját, amelyet Trump egy hónappal ezelőtt 25%-ra emelt. A csökkentés 10%-ra vonatkozik, és évente 100 000 autóra terjed ki, ami kedvező hatással lesz a luxusautó-gyártókra, mint például a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce. Ugyanakkor ez a mennyiség korlátozza a jövőbeli növekedést, mivel körülbelül megegyezik az Egyesült Királyság tavalyi exportjával. Jonathan Reynolds, az üzleti ügyek minisztere a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az Egyesült Királyság néhány napon belül elveszíthette volna a munkahelyek tömegeit az autógyártók körében, ha nem születik meg ez az áttörés.
A megállapodás az acélra és alumíniumra vonatkozó vámokat is csökkentette, amelyek az idén 25%-ra emelkedtek. Az Egyesült Államok helyette kvótát állapít meg, ahogy az korábban is működött. A két ország együttesen megállapodott abban is, hogy évente legfeljebb 13 000 tonna marhahúst importálnak egymás területéről, amely korábban 20%-os vám és 1 000 tonnás korlátozás alatt állt. Az Egyesült Államok szerint ez a változás jelentős mértékben növeli a brit piacon értékesített marhahús mennyiségét.
Összességében a megállapodás 5 milliárd dolláros „lehetőséget” teremt az export számára, amelyből 700 millió dollár etanol és 250 millió dollár egyéb mezőgazdasági termékek értékesítésére vonatkozik. Brooke Rollins, az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztere hangsúlyozta, hogy a megállapodás rendkívül fontos. Gareth Stace, a UK Steel ügyvezető igazgatója szintén üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az „nagy megkönnyebbülést” jelent az acélipar számára. Más üzleti csoportok azonban óvatosabban fogalmaztak, és kifejezték, hogy bár a helyzet javult, még mindig messze van a korábbi állapotoktól.
Míg a Munkáspárt képviselői dicsérték a megállapodást, az ellenzéki pártok további részleteket és parlamenti ellenőrzést kértek. Kemi Badenoch, a Konzervatív Párt vezetője kritizálta a megállapodást, mondván, hogy az a brit vámok csökkentését jelenti, miközben az Egyesült Államokban emelkednek. A Liberális Demokraták szavazást kértek a megállapodásról, hangsúlyozva, hogy a közvélemény figyelmen kívül hagyása tiszteletlenség lenne.
A megállapodás összességében új lehetőségeket nyit meg, de a jövőbeni kereskedelmi kapcsolatok és a további részletek még mindig kérdésesek. A kereskedelmi megállapodás részleteit a következő hónapokban kell tisztázni, mivel a Trump-adminisztráció továbbra is szorgalmazza a vámok csökkentését és a kereskedelmi kapcsolatok bővítését.

