
Miniszterek a téli üzemanyag-támogatások csökkentésének mérsékléséről tárgyalnak
A brit kormány magas rangú tisztségviselői jelenleg azon tanakodnak, hogy visszafordítsák-e a téli üzemanyag-támogatás csökkentéséről szóló, igen vitatott döntést, amely több millió nyugdíjast érintett. Tavaly a pénzügyminiszter, Rachel Reeves, szigorította a jogosultsági kritériumokat, amelynek következtében több mint kilenc millió nyugdíjas esett el a maximum 300 fontos támogatástól. A kormányon belüli megbeszélések során felmerült, hogy módosítani kellene azt a jövedelmi határt, amely felett a nyugdíjasok már nem jogosultak a támogatásra, vagy akár vissza kellene állítani a kifizetéseket minden nyugdíjas számára. Az egyeztetések egyelőre dinamikusak, és még nem születtek véglegesen eldöntött megoldások. Lehetséges, hogy a kormány végül a jelenlegi politikáját tartja meg.
A következő bejelentésekre június 11-én kerülhet sor, amikor a pénzügyminiszter bemutatja a kormányzati osztályok költségvetését a következő évekre. Olyan hírek is napvilágot láttak, miszerint a kormány fontolóra vette a 11,500 fontos jövedelmi küszöb megemelését, amely felett a nyugdíjasok már nem jogosultak a támogatásra. Néhány munkáspárti képviselő szerint a téli üzemanyag-támogatás politikája hozzájárult a párt széleskörű veszteségeihez a közelmúltban tartott helyi választásokon, valamint a Runcorn és Helsby választási körzetben. Az egyszerű elvetés valószínűsége kisebb, mint a küszöbértékek módosítása, de az a tény, hogy ezt a politikát, amely a Munkáspárt első döntései közé tartozott a hatalomra jutásakor tavaly nyáron, újraértékelik, jól mutatja, mennyire aggasztó a miniszterelnök, Sir Keir Starmer csapata számára a politika politikai hatása.
Pat McFadden, a kabinet egyik minisztere a BBC Radio 5 Live műsorában kérdésre válaszolva nem tudott konkrétumot mondani a kormány lehetséges irányváltásáról. Elmondta, hogy a költségvetések általában átfogóan kerülnek elfogadásra. Hozzátette, hogy a téli üzemanyag-támogatás „a küszöbön álló kérdések között” szerepel, és elismerte, hogy „néhány döntés népszerűbb, mint mások”. A BBC Newscast podcastban adott interjújában Reeves nem zárta ki a téli üzemanyag-támogatás irányváltását. Kifejtette, hogy a kormány „nehéz örökséggel” néz szembe, és „nehéz döntéseket” kellett hoznia a közfinanszírozás stabilizálása érdekében a tavalyi általános választások után. Ugyanakkor megértette az emberek aggályait, és hangsúlyozta, hogy „folyamatosan figyelmesen hallgatni fogja a felmerülő aggodalmakat”.
A miniszterelnök szóvivője korábban azt nyilatkozta, hogy a kormány nem tervez változtatni a téli üzemanyag-támogatás politikáján, annak ellenére, hogy a Munkáspárt soraiban egyre nőnek a felülvizsgálatra irányuló felhívások. Stella Creasy, a Munkáspárt képviselője a BBC-nek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a kormány felelőssége figyelembe venni a téli üzemanyag-támogatással kapcsolatos aggályokat. A Liberális Demokraták szóvivője, Daisy Cooper kifejtette, hogy a kormány lassú reagálása a helyi választások eredményeit követően szégyenletes, hiszen a politikai döntés már régóta kudarcra volt ítélve, és a legsebezhetőbbeket büntette.
A téli üzemanyag-támogatás évente 200 fontos egyszeri kifizetés a 80 év alatti nyugdíjasok számára, míg a 80 év felettiek 300 fontot kapnak, és ezt novemberben vagy decemberben folyósítják. Tavaly a kormány a támogatásokat csak azok számára tette elérhetővé, akik jogosultak a nyugdíj-kiegészítő és más jövedelemhez kötött juttatásokra, ezzel 1,4 milliárd fontot kívántak megtakarítani. Ez a lépés nem szerepelt a Munkáspárt választási programjában, és jelentős hatással volt a legutóbbi helyi választásokra, ahol a párt 187 tanácsi helyet veszített el. A téli üzemanyag-támogatást 1997-ben vezették be, mint univerzális támogatást minden nyugdíjas számára, és célja az volt, hogy biztosítsa a téli fűtési költségek fedezését.

