
Tesla akkumulátorgyártója robbanásszerű tőzsdei debütálásra számíthat Hongkongban
A világ legnagyobb elektromos jármű (EV) akkumulátor gyártója, a Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) sikeresen debütált Hongkong tőzsdéjén, ahol az idei év legnagyobb kezdeti nyilvános ajánlata (IPO) valósult meg. A cég több mint egyharmadát gyártja a világon eladott EV akkumulátoroknak, és olyan neves autógyártóknak szállít, mint a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. Az IPO-t külön figyelemmel kísérték, különösen a közelmúltban zajló amerikai-kínai vámháború miatt, amely jelentős hatással volt a globális kereskedelemre és az autógyártókra egyaránt. Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma januárban felvette a céget arra a listára, amely szerint a CATL a kínai hadsereggel dolgozik együtt. A cég ezt határozottan tagadta, állítva, hogy a listán való szereplésük „hiba” volt.
A CATL a listingből közel 35,7 milliárd hongkongi dollárt (4,55 milliárd dollárt, 3,4 milliárd fontot) gyűjtött össze, részvényei akár 18%-kal is emelkedtek. Neil Beveridge, a Bernstein ázsiai kutatási vezetője elmondta, hogy a részvények teljesítménye rendkívül jónak bizonyult, és kiemelte, hogy ez az IPO kulcsfontosságú lehet Hongkong számára, figyelembe véve a listing méretét. A CATL már korábban is kereskedett a kínai Shenzhen Tőzsdén, ahol értéke meghaladja az egymilliárd jüant (138,7 milliárd dollár, 104,3 milliárd font). A cég erősen függ a kínai piacon, amely a világ második legnagyobb gazdaságának körülbelül 70%-át adja a bevételeinek. Beveridge szerint az Egyesült Államokba irányuló viszonylag kis mennyiségű eladásai védelmet nyújtanak számára Trump kereskedelmi politikájával szemben. A szakértő hozzátette, hogy a vámok közvetlen hatásai a céget csak korlátozottan érinthetik.
A CATL 2011-ben alakult a kelet-kínai Ningde városában, és a kínai EV ipar robbanásszerű növekedésének köszönhetően gyors fejlődésnek indult. A cég több mint 100 ezer embert foglalkoztat, és világszerte 13 gyártóüzemmel rendelkezik. Jelenleg a második európai gyárát építi Magyarországon, miután 2023 elején megnyitotta üzemét Németországban. Decemberben bejelentették, hogy együttműködést alakítanak ki a Chrysler-tulajdonos Stellantisszal egy 4,3 milliárd dolláros (3,2 milliárd font) EV akkumulátor üzem építésére Spanyolországban, amely várhatóan a jövő év végére kezdi meg működését.
A cég jelentős összegeket fektet az új technológiákba, és világszerte hat kutatás-fejlesztési központot működtet. Tim Buckley, az ausztrál Climate Energy Finance független think tank alapítója szerint a CATL-től érkező innovációk elképesztőek, különösen a gyors töltés terén. A közelmúltban bemutattak egy új akkumulátort, amelyet állításuk szerint öt perc alatt lehet feltölteni 323 mérföld (520 km) hatótávolságra. A CATL jelentős beszállítója Elon Musk Tesla gyártójának, lithiumion-foszfát akkumulátorokat szállít a shanghai gyáruk számára.
Ugyanakkor az Egyesült Államok törvényhozói aggályokat fogalmaztak meg a kínai vállalat körüli lehetséges nemzetbiztonsági kockázatok miatt. Áprilisban a Képviselőház Kínára vonatkozó választott bizottságának elnöke levelet írt a JPMorgan és a Bank of America vezérigazgatóinak, kérve őket, hogy vonják vissza magukat a CATL hongkongi listingjével kapcsolatos munkálatokból. A washingtoni szkepticizmus ellenére Buckley azt hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államoknak érdemes lenne együttműködnie Pekinggel a megújuló energia fejlődésében. „A legjobb technológiai szereplőket utasítják el a világ tiszta technológiájával kapcsolatban” – mondta a BBC-nek.

