Hírek,  Tech

Ki nyeri meg a humanoid robotok fejlesztésének versenyét?

Egy ragyogó tavaszi reggel Hannoverben, Németországban, és én egy robot találkozójára tartok. Meghívtak, hogy megismerjem a G1-et, egy humán robotot, amelyet a kínai Unitree cég készített. Az esemény a Hannover Messe, a világ egyik legnagyobb ipari vására, ahol a technológiai újítások és ipari fejlesztések kerülnek bemutatásra. A G1 körülbelül 130 cm magas, így kisebb és olcsóbb, mint a piacon elérhető többi humán robot. Mozgása és ügyessége rendkívül kifinomult, így nem meglepő, hogy a róla készült videók, amelyeken táncot és harcművészeti mutatványokat végez, vírusként terjedtek el az interneten.

A G1-et ma távolról irányítja Pedro Zheng, a Unitree értékesítési menedzsere. Elmondja, hogy a vásárlóknak minden G1-et programozniuk kell az autonóm funkciókhoz. Az emberek, akik elhaladnak a robot mellett, megállnak, és aktívan próbálnak interakcióba lépni vele, ami sok más, a hatalmas konferenciateremben bemutatott gép esetében nem mondható el. Nyújtják a kezüket, hogy kezet fogjanak vele, váratlan mozdulatokat tesznek, hogy lássák, reagál-e, nevetnek, amikor a G1 integet vagy hátradől. Ha véletlenül nekiütköznek, elnézést kérnek. Van valami az emberi formájában, ami, bármennyire is furcsa, megnyugtatja az embereket.

A Unitree csak egy a sok vállalat közül, amelyek világszerte humán formájú robotokat fejlesztenek. A lehetőségek hatalmasak – az üzleti életben olyan munkaerőt ígér, amelynek nincs szüksége szabadságra vagy fizetésemelésre. Emellett a legjobb háztartási eszköz is lehet, hiszen ki ne szeretne egy gépet, amely elvégzi a mosást és berakja az edényeket a mosogatógépbe. Azonban a technológia még messze van attól, hogy elérje ezt a szintet. Míg a robotkarok és mobil robotok évtizedek óta elterjedtek a gyárakban és raktárakban, ezekben a munkakörnyezetekben a feltételek irányíthatók, és a munkavállalók biztonságban tarthatók. Egy humán robot bevezetése egy kevésbé kiszámítható környezetbe, mint például egy étterem vagy otthon, sokkal nehezebb feladat.

Ahhoz, hogy a humán robotok hasznosak legyenek, erősnek kell lenniük, de ez potenciálisan veszélyes is lehet – csupán a rossz időben történő elesés is kockázatos lehet. Rengeteg munka szükséges ahhoz, hogy a gépet irányító mesterséges intelligenciát fejlesszék. A Unitree egyik képviselője elmondja a BBC-nek, hogy „a mesterséges intelligencia még nem érte el a áttörési pillanatot”. A mai robotok mesterséges intelligenciája számára a logika és az érvelés, például a bonyolult feladatok értelmezése és végrehajtása, komoly kihívást jelent.

Jelenleg a G1-et kutató intézetek és technológiai cégek számára forgalmazzák, akik a Unitree nyílt forráskódú szoftverét használhatják fejlesztésük során. A vállalkozók jelenleg a raktárak és gyárak számára fejlesztenek humán robotokat. A legismertebb közülük Elon Musk, aki a Tesla nevű autógyárában egy Optimus nevű humán robotot fejleszt. Januárban azt nyilatkozta, hogy „több ezer” robotot fognak építeni ebben az évben, és elvárja, hogy azok „hasznos dolgokat” végezzenek a Tesla gyáraiban. Más autógyártók is hasonló irányt követnek; a BMW nemrégiben humán robotokat mutatott be egy amerikai gyárban, míg a dél-koreai Hyundai cég több tízezer robotot rendelt a Boston Dynamics-tól, amelyet 2021-ben vásárolt meg.

Thomas Andersson, a STIQ kutatócég alapítója, 49 olyan vállalatot követ, amelyek humán robotokat fejlesztenek – olyanokat, amelyeknek két karjuk és lábuk van. Ha szélesebben értelmezzük a definíciót, és a két karos, de kerekeken haladó robotokat is figyelembe vesszük, akkor már több mint 100 cég kerül a látókörébe. Andersson szerint a kínai cégek valószínűleg dominálni fogják a piacot. „A kínai ellátási lánc és az egész ökoszisztéma óriási, és valóban könnyű a fejlesztéseket iterálni és K+F tevékenységet folytatni” – mondja.

A Unitree hangsúlyozza ezt az előnyt: a G1 ára viszonylag alacsony, körülbelül 16 ezer dollár (kb. 12 500 font). Ezen kívül Andersson rámutat, hogy a befektetések az ázsiai országoknak kedveznek. Egy nemrégiben készült STIQ jelentés szerint a humán robotok finanszírozásának közel 60%-át Ázsiában gyűjtötték össze, míg az Egyesült Államok a fennmaradó részének legnagyobb részét vonzza. A kínai cégek számára további előny, hogy támogatást kapnak az állami és helyi kormányoktól. Például Sanghajban van egy államilag támogatott robotképző intézmény, ahol tucatnyi humán robot tanulja meg a feladatok elvégzését.

Hogyan tudnak versenyezni az amerikai és európai robotgyártók ezzel szemben? A bristoli Bren Pierce három robotikai vállalatot alapított, legújabb cége, a Kinisi nemrégiben bemutatta KR1 robotját. Míg a robotot az Egyesült Királyságban tervezték és fejlesztették, a gyártása Ázsiában történik. „A probléma, amellyel egy európai vagy amerikai cég szembesül, hogy minden egyes alkatrészt Kínából kell beszereznie” – mondja. „Ezért aztán butaság az összes motort, akkumulátort és ellenállást megvenni, majd átszállítani az egész világon, amikor mindezeket egyszerűen a forráson, Ázsiában is összeszerelhetjük.”

Pierce igyekszik alacsonyan tartani a költségeket azzal is, hogy nem a teljes humán formát célozza meg. A KR1-et raktárak és gyárak számára tervezték, lábak nélkül. „Mindezek a helyek sík padlóval rendelkeznek. Miért akarnád a nagyon összetett formai megoldás költségét, amikor egyszerűen egy mobil alapon is elhelyezheted?” – teszi fel a kérdést. Amennyire csak lehet, a KR1 tömegtermelt alkatrészekből épül fel – a kerekek például megegyeznek az elektromos robogókén található kerekekkel. „Az én filozófiám az, hogy vásárolj meg annyi dolgot, amennyit csak tudsz, a boltban kapható termékek közül. Így minden motorunk, akkumulátorunk, számítógépünk és kameránk kereskedelmi forgalomban elérhető, tömegtermelt alkatrész” – mondja.

Pierce, mint a Unitree versenytársai, úgy véli, hogy a valódi „titkos összetevő” a szoftver, amely lehetővé teszi a robot és az emberek együttműködését. „Sok cég jön ki nagyon fejlett robotokkal, de aztán szükséged van egy doktori címre a robotika terén, hogy valójában telepíteni és használni tudd őket. Amit mi

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62jxdxng7do

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük