
A NASA megmentése: valóban a milliárdos a megfelelő ember?
Jared Isaacman, a milliárdos üzletember, ambiciózus vízióval rendelkezik az emberiség jövőjéről. 2021-ben indította el első űrutazását, amelyért körülbelül 200 millió dollárt fizetett, és bejelentette, hogy az űrutazás nem csupán a kiváltságosoké, hanem mindenki számára elérhetővé kell válnia. Az eddigi 600 űrutazó, akik közül a legtöbben professzionális űrhajósok, többségükben a NASA-nál dolgoznak, vagy éppen a gazdagok közé tartoznak. Isaacman célja, hogy ez a szám 600 000-re nőjön. „Olyan világban szeretnénk élni, mint a Star Wars vagy a Star Trek, ahol az emberek űrhajóikba ugranak” – mondta az újságíróknak.
Isaacman, aki a 16 éves korában alapított, sikeres fizetésfeldolgozó cégéből származó 1,9 milliárd dolláros vagyonát kamatoztatja, az első 2021-es űrutazás során teljes mértékben finanszírozta a SpaceX űrhajóján utazó négy fős legénységet is, a repülés iránti régóta tartó szenvedélye és az űr iránti vonzalma hajtja. Ezt követően újabb kalandokat élt át: tavaly egy fejlesztett SpaceX kapszulával utazott, ahol végrehajtotta az első kereskedelmi űrsétát. A küldetés során egy kísérleti űrruhát tesztelt, és egy új költségmegtakarító protokollt alkalmazott, amely lehetővé tette, hogy légzsilip nélkül lépjen ki és lépjen vissza az űrhajóba. Isaacman ikonikus fényképe, amelyen a világ lábai előtt áll, nem csupán egy újabb gazdag ember hóbortját jelzi, hanem azt, hogy ő valóban a technológia határait feszegeti.
Isaacman legutóbbi eredménye, hogy Donald Trump decemberben őt jelölte a NASA új vezetőjévé, ami különös figyelmet keltett. A kérdés az, hogy Trump miért választotta őt, és mit vár el tőle, különösen annak fényében, hogy a President Elon Muskot is kormányzati szerepbe nevezte ki, hogy 2 trillió dollárt faragjon le a szövetségi költségvetésből. A NASA posztja elnöki kinevezés, azonban a megerősítése az Egyesült Államok Szenátusának jóváhagyásához kötött. Ha Isaacman kinevezését megerősítik, az szélesebb körben is felveti az emberiség űrbeli jövőjével kapcsolatos kérdéseket, figyelembe véve a tömegek számára elérhető űrutazás iránti vízióját. A NASA jövőjére is jelentős hatással lesz, ha Isaacman szerepe miatt a NASA még inkább a magánszektorra támaszkodik.
A NASA vezetői a múltban különböző háttérből érkeztek: voltak köztük korábbi űrhajósok, mint Bill Nelson, vagy állami szektorban dolgozó szakemberek, mint Michael Griffin. Azonban Isaacman, Musk és Bezos új generációs milliárdosai a régi rendet kérdőjelezik meg az űrben. Ők felgyorsították az innováció ütemét, és céljuk a humán űrutazás költségeinek drámai csökkentése. Isaacman decemberi kinevezési bejelentésekor kifejtette vízióját: „Ez a második űrkorszak éppen csak elkezdődött. Elkerülhetetlenül virágzó űrgazdaság fog kialakulni, amely lehetőségeket teremt majd számtalan ember számára, hogy az űrben éljenek és dolgozzanak.”
Sok elnök beszélt már arról, hogy űrhajósokat küldenek a Holdra az Apollo-program 1960-as és 70-es évekbeli leszállásai óta, de Trump volt az első, aki tettekre váltotta a szavakat, amikor jóváhagyta a NASA Artemis programját, amely az emberek visszaküldését célozta meg a Holdra. Azonban a NASA űrhajója, a Space Launch System (SLS) késlekedése és a költségek emelkedése, valamint Musk SpaceX és Bezos Blue Origin újrahasználható, alacsony költségű holdrakétáinak fejlesztése valószínűleg megváltoztatta Trump gondolkodását.
A NASA SLS rakétájának jövője komoly kérdés, mivel 2021-ben a NASA Ellenőrző Hivatal (OIG) jelentése szerint minden egyes indítás költsége 4,1 milliárd dollárra rúgott. Ezzel szemben a SpaceX Starship rakétarendszerének becsült költsége körülbelül 100 millió dollár, és Musk célja, hogy ezt akár 10 millió dollárra csökkentse. A verseny a két milliárdos között felgyorsíthatja az innovációt és csökkentheti a költségeket. A NASA költségvetése a Kongresszus által van ellenőrizve, ami megnehezíti az esetleges reformokat.
Isaacman megjegyezte, hogy az SLS „pofátlanul drága”, és hogy a nagy légiközlekedési vállalatok „gazdasági hatékonyságra ösztönzik” a NASA-t. A NASA régi működési modellje, amely költség-plusz szerződéseket kötött nagyobb, hagyományos cégekkel, mint a Lockheed Martin és a Boeing, nem biztosított ösztönzőt a költségek csökkentésére. Bár a NASA projektek költségesek voltak, számos fontos tudományos előrelépést értek el, amelyek inspirálták a tudomány iránti érdeklődést.
A jövőben sokan spekulálnak, hogy a NASA Holdra való visszatérési programja teljesen megszűnik, helyette a Marsra való közvetlen utazásra összpontosítanak. Isaacman és Musk szoros kapcsolata aggodalmakat is felvetett, hiszen Isaacman már eddig is jelentős összegeket fizetett a SpaceX-nek. Azonban, ahogyan a szakértők megjegyzik, a NASA reformja nem pártpolitikai kérdés, és a magánszektor szereplőinek új lehetőségeket nyújt. Az elkövetkező hónapokban kiderül, hogy Isaacman képes lesz-e a szükséges reformokat végrehajtani a NASA-nál, és hogy a magánszektor szereplői milyen mértékben tudják befolyásolni az űrkutatás jövőjét.

