
Hajófelvétel rögzíti a Titan tengeralattjáró robbanását
2023 júniusában tragikus baleset történt az Oceangate Titan nevű tengeralattjárójával, amely a Titanic roncsainak megtekintésére indult. A Titan körülbelül 90 perccel a merülés megkezdése után robbant fel, a baleset következtében pedig mind az öt utas azonnal életét vesztette. Az utasok között volt Stockton Rush, az Oceangate vezérigazgatója, a brit felfedező Hamish Harding, a tapasztalt francia búvár Paul Henri Nargeolet, a brit-pakisztáni üzletember Shahzada Dawood és fiatal fia, Suleman. A Titan merülésének célja a Titanic roncsainak megtekintése volt, amely körülbelül 3,800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán fenekén.
A brit BBC hírcsatorna különleges hozzáférést kapott az Egyesült Államok Parti Őrsége (USCG) által folytatott nyomozás során készült felvételekhez, amelyek a baleset körülményeit vizsgálják. Az USCG nyomozása során újra és újra megfigyelték a Titan támogatószondájának fedélzetén készült felvételeket, és a legfrissebb anyagok között szerepel Wendy Rush, Stockton Rush feleségének reakciója is, amikor a merülés közben hallotta a robbanást. A felvételen látható, hogy Wendy Rush, aki szintén az Oceangate vezetőségi tagja volt, egy számítógép előtt ül, amelyet a Titan üzeneteinek küldésére és fogadására használtak. Amikor a Titan körülbelül 3,300 méteres mélységbe érkezett, egy hang hallatszott, amely olyan volt, mint egy ajtó csapódása. Wendy Rush megállt, felnézett, és megkérdezte a többi Oceangate munkatársat, hogy mi volt az a zaj. Pár pillanattal később megérkezett a Titan üzenete, amely arról tájékoztatta, hogy két súlyt ledobott, így tévesen azt gondolta, hogy a merülés a tervek szerint halad. Az USCG azonban megállapította, hogy a zaj valójában a Titan robbanásának hangja volt. A robbanás pillanatában az öt utas azonnal életét vesztette.
A baleset előtt mélytengeri szakértők és korábbi Oceangate alkalmazottak figyelmeztetéseket tettek a Titan tervezésével kapcsolatban. Egy szakértő „szörnyűségnek” nevezte a merülőt és azt állította, hogy a katasztrófa „elkerülhetetlen” volt. A Titan soha nem esett át független biztonsági értékelésen, ami kulcsfontosságú tényező volt, mivel a merülőtest héja, ahol az utasok ültek, szénszálak és gyanta rétegeiből készült. Az USCG nyomozói most azonosították be azt a pillanatot, amikor a héj elkezdett megrepedni. A szénszálas anyag rendkívül szokatlan választás egy mélytengeri merülőhöz, mivel megbízhatatlan a nyomás alatt. A rétegek elválásának folyamata, amelyet delaminációnak neveznek, ismert probléma. Az USCG úgy véli, hogy a Titan héjának szénszálas rétegei már egy évvel a katasztrófa előtt, a Titanichoz tett nyolcvanadik merülés során kezdtek el szétválni. Az utasok arról számoltak be, hogy egy hangos durranást hallottak, amikor a merülő visszatért a felszínre. Ekkor Stockton Rush azt mondta, hogy a zaj a merülő keretében való mozgást jelzi. Az USCG azonban a Titanra szerelt érzékelők adataiból megállapította, hogy a durranást a delamináció okozta.
A Titan a katasztrófa előtt még három merülést végzett 2022 nyarán, melyek közül kettő a Titanichoz, egy pedig egy közeli zátonyhoz vezetett. Oisin Fanning üzletember, aki részt vett az utolsó két merülésen, elmondta, hogy ha tudta volna, amit most tud, nem vállalta volna a merülést. A mélytengeri felfedező Victor Vescovo szintén súlyos kétségeket táplált a Titan kapcsán, és figyelmeztette az embereket, hogy a merülés olyan, mint az orosz rulett. „Kifejezetten azt mondtam Stockton Rushnak, hogy úgy vélem, elkerülhetetlen a katasztrófa” – tette hozzá.
A baleset után a Titan roncsait megtalálták az Atlanti-óceán fenekén szétterülve. Az USCG elmondta, hogy a felkutatott törmelék között ruhadarabokat találtak Stockton Rushtól, valamint névjegykártyákat és Titanic matricákat. A nyomozás végén az USCG végül közzéteszi az eredményeit, amelyek célja, hogy megállapítsák, mi ment rosszul, és hogy megakadályozzák hasonló katasztrófák bekövetkeztét a jövőben. Christine Dawood, aki férjét és fiát veszítette el a balesetben, elmondta, hogy az esemény örökre megváltoztatta az életét. Az Oceangate balesetének következményei valószínűleg évekig érezhetőek lesznek, mivel magánperek már elindultak, és büntetőeljárások is várhatóak. Az Oceangate a BBC-nek megfogalmazta részvétét a baleset áldozatainak családjának, és közölte, hogy a tragédia óta leállították működésüket, és teljes mértékben együttműködnek a nyomozásokkal.

