
Hogyan előzzük meg a defektet a Holdon
A Holdra való visszatérés, több mint ötven év után, és a Mars meghódítása nem csupán technológiai kihívások elé állítja az embereket, hanem szinte újra kell találniuk a kereket is. A Mars távoli célpont, és ha valaki defektet kap, az komoly problémát jelenthet. Florent Menegaux, a Michelin francia gumiabroncsgyártó cég vezérigazgatója hangsúlyozza, hogy a defekt teljesen elfogadhatatlan a közeljövő űrmisszióin. A Curiosity marsjáró tapasztalata is azt mutatja, hogy a Mars körülményei rendkívül zordak; a 2012-es leszállás után mindössze egy évvel a járó hat alumínium kereke már láthatóan megsérült, tele volt lyukakkal és szakadásokat is mutatott.
Az Egyesült Államok Artemis programja keretében tervezi, hogy 2027-ig visszajuttat embereket a Holdra, ahol a következő Artemis küldetések során egy holdjárót is használnának a Hold déli pólusának felfedezésére. Ezen járgányok sokkal nagyobb távolságokat fognak megtenni, mint az Apollo űrhajósai, akik a 1969 és 1972 közötti hat leszállás során sosem mentek 40 kilométernél távolabb a Hold felszínén. Sylvain Barthet, a Michelin holdbeli, légmentes kerekek programjának vezetője kijelenti, hogy a céljuk az, hogy 10 év alatt 10,000 kilométert tegyenek meg, ami nem csupán rövid, egyhetes időszakokat jelent, hanem évtizedes használatra tervezett technológiát.
A Holdra való leszállás egyik legnagyobb kihívása a szélsőséges hőmérsékletváltozások kezelése. A Hold pólusain a hőmérséklet akár -230 Celsius fokra is süllyedhet, ami már közel van a nulla fokhoz, ahol az atomok mozgása megszűnik. Dr. Santo Padula, a NASA John Glenn Kutatóközpontjának mérnöke figyelmeztet arra, hogy a gumik anyagának deformációja és visszaállítása kritikus fontosságú a Hold felszínén való közlekedés során. Amennyiben a gumi tartósan deformálódik, az hatékony gördülést eredményez, ami energiaveszteséget okoz.
A következő missziók során a járműveknek sokkal nagyobb terheket kell szállítaniuk, mint az Apollo űrhajósainak korábbi könnyű roverei. Barthet megjegyzi, hogy a jövő űrmissziói során nagyobb tudományos platformok és mobil lakóhelyek körül kell majd közlekedniük, ami a Mars esetében még nagyobb kihívást jelent, hiszen a gravitáció ott kétszer akkora, mint a Holdon. Az Apollo holdjárói olyan gumikat használtak, amelyeket cinkbevonatú zongoradrótból készítettek, és a hatótávolságuk körülbelül 34 kilométer volt. A szélsőséges hőmérsékletek és a kozmikus sugarak miatt a gumianyagok lebomlanak vagy törékeny üveggé válnak; ezért a fémötvözetek és a nagy teljesítményű műanyagok a légmentes űr gumik fő jelöltjei.
A Nitinol, amely nikkel és titán ötvözet, ígéretes új anyagnak számít. Earl Patrick Cole, a The Smart Tire Company vezérigazgatója elmondja, hogy ez az anyag rugalmas, és képes visszanyerni eredeti formáját. Dr. Padula szerint a Nitinol „forradalmi” lehetőségeket rejt magában, mivel képes energiát felszívni és leadni állapotváltozásai során. Ezzel szemben Barthet a Michelinből úgy véli, hogy egy nagy teljesítményű műanyag anyag alkalmasabb a Holdon hosszú távon közlekedő gumik számára.
A Bridgestone cég egy bio-mimikri megközelítést alkalmaz, amely a tevék lábainak talpát modellezi. A tevék puha, zsíros talpai szélesebb felületen oszlatják el a súlyukat, megakadályozva, hogy a homokba süllyedjenek. A Bridgestone ezért filcszerű anyagot használ a gumik futófelületén, míg a kerekek vékony fém küllőkből készülnek, amelyek rugalmasságot biztosítanak. A Michelin és a Bridgestone különböző konzorciumokban dolgoznak, és a NASA John Glenn Kutatóközpontjában bemutatják javasolt technológiáikat.
A NASA a közeljövőben várhatóan döntést hoz a javaslatok között, lehet, hogy egyet választanak ki, vagy több elemét is integrálják. Miközben a Michelin a Clermont közelében lévő vulkánon teszteli gumiabroncsait, a Bridgestone a Tottori homokdűnéken végzi ugyanezt Japán nyugati részén. Az ESA is fontolóra veszi egy saját rover kifejlesztését további küldetésekhez. A kutatások során felmerülő technológiai újítások földi alkalmazásai is várhatóak: Dr. Cole például egy NASA vállalkozói program keretében dolgozott a Mars szuperelasztikus gumiabroncsának kereskedelmi hasznosításán, és már idén megjelenik egy nikkel-titán kerékpár gumiabroncs. Bár ezek az abroncsok drágábbak lesznek a hagyományosaknál, rendkívül tartósak lehetnek. Cole álma, hogy részt vegyen az emberiség Holdra való visszatérésében, és azt mondja, hogy így majd elmondhatja gyermekeinek: „Nézzétek, ott a Holdon, apu gumiabroncsai vannak!”

