Mikor vásárolhatok újra online az M&S-nél?
Két és fél héttel azután, hogy a Marks & Spencer (M&S) először kibertámadás áldozatává vált, a kiskereskedő még mindig küzd azzal, hogy a szolgáltatásokat visszaállítsa a normális kerékvágásba. Az online rendeléseket továbbra is felfüggesztették, és a vállalat a múlt héten bejelentette, hogy „nappal és éjjel” dolgozik a helyzet helyreállításán, miután a problémák először az áruházakban történő fizetések terén jelentkeztek április 25-én, majd aztán a szervezet más részeire is átterjedtek. Az M&S problémái a húsvéti hétvégén kezdődtek, amikor a vásárlók panaszokat tettek a Click & Collect és a kontakt nélküli fizetések terén. A cég megerősítette, hogy „kiberincidenssel” foglalkozik, és bár ezek a szolgáltatások már újra elérhetők, április 25-én felfüggesztették az online rendeléseket a weboldalukon és az alkalmazásaikban. Most, több mint két héttel később, még mindig nincs hír arról, mikor folytatódhatnak az online rendelések.
A vásárlók, akik e-mailben értesítést kaptak arról, hogy az ő rendelésük kész van az átvételre, még mindig átvehetik azt az üzletben, és az április 23. után leadott rendeléseket visszatérítik. Néhány boltban bizonyos élelmiszerek is hiányoztak, miután a cég leállította bizonyos rendszereit. Az üres polcokon látható táblákon ez állt: „Kérjük, legyenek türelemmel, míg kijavítjuk a termékek elérhetőségét érintő technikai problémákat.” A Bank Holiday hétvégén a legtöbb élelmiszerboltban a termékek elérhetősége javult, azonban kedden arról érkeztek hírek, hogy egyes üzletekben nem álltak rendelkezésre a szükséges termékek a menü ajánlatokhoz. Az M&S szóvivője elmondta: „A vásárlók továbbra is vásárolhatnak menü ajánlatokat a vasútállomásainkon, de bizonyos termékek esetében korlátozott a rendelkezésre állás. Keményen dolgozunk azon, hogy folytassuk a termékeink beszerzését az üzletekbe.”
Ezen kívül a cég az összes álláshirdetését eltávolította a weboldaláról, közölve: „Sajnáljuk, hogy jelenleg nem tud keresni vagy pályázni az állásokra, keményen dolgozunk azon, hogy a lehető leghamarabb online legyünk.” Az M&S részéről nem érkezett hivatalos információ arról, hogy ki áll a kibertámadás mögött, de most már tudjuk, hogy ez egy zsarolóvírus támadás volt. A zsarolóvírus olyan rosszindulatú szoftver, amely titkosítja a fontos adatokat vagy fájlokat, miután hozzáfért egy vállalat számítógépes rendszereihez, lényegében zárolva azokat, amíg váltságdíjat nem fizetnek. A hackerek gyakran fenyegetőznek azzal, hogy kiszivárogtatják vagy eladják az adatokat, hogy nyomást gyakoroljanak a vállalatokra a kifizetés érdekében. Egy zsarolóvírus csoport, amely „DragonForce” néven ismert, a BBC-nek elmondta, hogy ők felelősek az M&S, a Co-Op és a Harrods elleni támadásért, és azt állította, hogy hamarosan további támadások várhatók.
A DragonForce egy olyan szolgáltatást üzemeltet, amely lehetővé teszi mások számára, hogy a rosszindulatú szoftverüket és weboldalukat felhasználva támadásokat és zsarolásokat hajtsanak végre. Nem tudni, hogy ki használja végül a DragonForce szolgáltatását a kiskereskedők támadására, de egyes biztonsági szakértők szerint a látható taktikák hasonlóak egy lazán koordinált hacker csoportéhoz, amelyet Scattered Spider vagy Octo Tempest néven ismernek. Ez a banda a Telegram és a Discord csatornákon működik, angol nyelvű, fiatal tagokkal – esetenként még tinédzserekkel is.
A brit kiskereskedőket célzó kibertámadásokat indító bűnözők az IT segélyszolgálatokat utánozva próbálnak bejutni a szervezetekbe, figyelmeztetett a Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC). A Metropolita Rendőrség megerősítette, hogy nyomoz az ügyben. A kibertámadás már jelentős hatással volt a kiskereskedőre, és minél tovább tart a probléma megoldása, annál nagyobb lesz a veszteség. A részvényárfolyamok csökkentek, mivel a technikai problémák megkezdődtek, és több mint félmilliárd fontot töröltek a cég értékéből. Az online vásárlások a M&S ruházati és otthoni termékértékesítésének körülbelül egyharmadát teszik ki. Átlagosan napi 3,8 millió fontot költenek ruházati és otthoni termékekre a weboldalon és az alkalmazásokon.
A weboldal problémái miatt valószínű, hogy a vásárlók M&S boltba mentek vásárolni, de az is elképzelhető, hogy a vásárlók a rivális online kiskereskedők felé fordultak. A problémák egybeestek a melegebb időszakkal, amikor az emberek valószínűleg új nyári ruhákat szeretnének vásárolni. Catherine Shuttleworth, a Savvy Marketing képviselője elmondta, hogy az online hatás azonnali. „Figyelembe véve a ‘most megveszem’ kultúrát, más kiskereskedők profitálhatnak ebből a lehetőségből.” Elemzők szerint az M&S hírneve „sérülést” szenvedett, de azt is hozzátették, hogy a cég iránti szeretet továbbra is megvan, ezért a vásárlók valószínűleg elnézőek lesznek. Eddig nem volt nyilvánvaló visszhang, egy vásárló például azt mondta a BBC-nek, hogy a személyzet „tökéletesen kedves” volt a kibertámadás ellenére.
A Marks & Spencer egyik legnagyobb beszállítója is elmondta, hogy kénytelen volt papíralapú rendeléseket leadni. A Greencore, amely szendvicseket, zsemléket és tekercseket szállít, azt mondta, hogy a hétvégén megnövelte a szállításokat ötödével, hogy elegendő élelmiszer álljon rendelkezésre. A Nails Inc. szépségmárka vezérigazgatója, Thea Green arról beszélt, hogy egy jelentős termékbevezetés előtt állnak, és idegesek a M&S problémái miatt. „Ez hatással van ránk – de ez az üzletünk egy számjegyű százalékát jelenti, így nem jelentős hatás. De ők egy nagyon fontos brit vásárló,” mondta.
Közben az M&S-nak a Ocado számára szállított termékek egy kis részének megzavarásával is foglalkoznia kellett, amely az M&S online élelmiszer rendeléseit szállítja, és amely részben az M&S tulajdonában van. Míg a kiskereskedő gyorsan tájékoztatta a vásárlókat a biztonsági résről, a későbbi frissítések hiányoztak. Stuart Machin vezérigazgató úr május 2-i üzenete, amelyben elnézést kért, volt az utolsó nyilvános nyilatkozat, amelyet tettek, és ez volt az öss

